Sterilointitietopankki

Miksi tyttökoira kannattaa steriloida?

• terveydelliset vaikutukset narttukoiran elämään ovat merkittävät
  • se voi estää yleisimmät narttukoiran sairaudet ja ei-toivotut tiineydet
  • steriloinnilla ehkäistään kohtutulehduksen ja märkäkohdun syntyminen
  • kiusalliset ja stressaavat valeraskaudet jäävät pois
  • ennen ensimmäisiä juoksuja tehdyllä leikkauksella voidaan tehokkaasti vähentää nisäkasvainten riskiä

Mikä on tähystyssterilaatio?

Tähystyssterilaatiossa narttukoiran munasarjat poistetaan kahdesta pienestä aukosta käyttäen apuna ohuita välineitä ja tähystintä, jonka näkymä välittyy tähystyslaitteilla monitorille. Vatsaontelo täytetään toimenpiteen ajaksi hiilidioksidikaasulla, minkä ansiosta näkyvyys on erittäin hyvä. Poistettavia tikkejä ei yleensä tule, sillä ihon sulkemisessa käytetään ihonsisäisiä ompeleita.

1607-ls1

Tähystyssterilointi on erityisen eläinystävällinen menetelmä leikata narttukoira.

Etuja:

• Perinteiseen avoleikkaukseen verrattuna vähemmän kipua
  • Koira toipuu selkeästi nopeammin tähystyksellä tehdystä leikkauksesta
  • Pieni haava, vähemmän kudosvaurioita
  • Työ- ja harrastekoirille erityisen suositeltava leikkausmuoto, sillä toipumistauko jää lyhyeksi

Milloin sterilaatio kannattaa suorittaa?

Käytännössä kaikki terveet narttukoirat voidaan steriloida tähystysmenetelmällä. Suositeltavin ajankohta on noin 3-4 kk edellisistä juoksuista. Sterilointi voidaan tehdä jo ennen ensimmäistä juoksua, eli noin 6-9 kuukauden iässä. Tällöin saavutetaan paras hyöty nisäkasvainten ennalta ehkäisyssä.

Onko väliä kuka sterilaation suorittaa?

Ehdottomasti kyllä. Lemmikin leikkaaminen kannattaa antaa kokeneen ammattilaisen tehtäväksi.

Tähystysleikkauksia seitsemän vuoden kokemuksella

Eläinlääkärimme Suvi Heinola on tehnyt tähystysleikkauksia jo seitsemän vuoden ajan ja on ensimmäinen, joka on ryhtynyt systemaattisesti niitä Suomessa suorittamaan. Suvilla on takanaan satoja leikkauksia ja satoja paranemistarinoita. Lisäksi hän kouluttaa eläinlääkäreitä, hoitajia ja leikkaustiimejä ja on ensimmäinen tähystysleikkauskoulutusta Suomessa järjestänyt eläinlääkäri.

Suvi suhtautuu intohimoisesti tähystysleikkausmenetelmään, sillä se on erittäin eläinystävällinen leikkaustapa. Suvin motto: Paras keino hoitaa kipua on olla aiheuttamatta sitä ❤

Elämä leikatun narttukoiran kanssa on helpompaa ja sterilointi kannattaa aina.

Haluatko tietää, miten tähystyksellä suoritettava narttukoiran sterilaatio etenee? Kurkkaa se tästä
Narttukoiran tähystyssterilisaatio ja hampaan poisto AlmaVetissä -blogikirjoituksesta >

Lue myös: Tyttökissan sterilointi ja kollikissan kastrointi >